ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ 2020

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2020

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ»

ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ και ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται ότι κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.

Α1.

Η λυτρωτική απόλαυση του συγγραφέα μέσω της λογοτεχνικής ανάγνωσης

-          δημιουργική ενασχόληση –

-          οικειοποίηση

-          εσωτερική απομόνωση – ενδοσκόπηση

-          αίσθηση ελευθερίας («το καθιστούν πιο αδέσμευτο»)

-          αναζήτηση ουσιαστικής ανάγνωσης/ επαφή με το βαθύτερο νόημα

-          άνοιγμα σε νέους κόσμους

-          τρυφερότητα – σιγουριά : συναισθηματική κάλυψη

-          πνευματική συνομιλία/ διάλογος («εγείρονται … συνομιλούν μαζί του»)

-          ψυχική ανακούφιση(«γιατρεύουν την ψυχή»)

 

Β1.

α. Λάθος («Η προσωπική ανάγνωση … εξωτερική») 1η παράγραφος

β. Λάθος («Οι ώρες … χωροχρόνο») 5η παράγραφος

γ. Λάθος («Γράφει μες στη μνήμη του», «Έχει γράψει μέσα στην καρδιά του»…) 2η παράγραφος

δ. Λάθος («μέσα στην Ιστορία του κόσμου … σπουδαίοι») 3η παράγραφος

ε. Σωστό (Κειμ.1 : «Και να η θαυματουργή …. γιατρεύουν τη ψυχή» … 7η παράγραφος

Κείμ. 2 «Ίσως γιατί το γράφειν αποτελεί την έσχατη, ακραία παρηγοριά» 5η παράγραφος)

{2 x5 (1: Σ/Λ + 1: Αναφορά) (στην αναφορά του Β1ε όποιο από τα δύο ή και τα δύο)}

 

Β2. α)

Σημεία στίξης:

Χρήση εισαγωγικών «ανέβασα πυρετό» (συνυποδηλώνεται το πάθος της ανάγνωσης)

Χρήση παύλας (- το θυμάμαι ακόμη) για εμφατικό σχόλιο

Σχήματα λόγου: 1) Ο τίτλος (μεταφορά)

2) «Χάνομαι μέσα στο κείμενο» (μεταφορά)

β) Διεγείρει το ενδιαφέρον (2) – προσδίδει αμεσότητα (2) - εστιάζει στο κεντρικό ερώτημα του κειμένου που σχετίζεται με τον απώτερο σκοπό του «γράφειν» (2)- ρητορική ερώτηση (1)

 

Β3.

δημιουργία οικογένειας/ διαιώνιση ανθρώπινου είδους- επιχειρηματικότητα/ διάκριση στον επαγγελματικό στίβο- διακεκριμένοι άνθρωποι – ο άνθρωπος ως ενεργό υποκείμενο της Ιστορίας – συμμετοχή σε ιστορικά γεγονότα – ηρωισμός- ανδραγαθήματα – αξιοσύνη- ηγετικός ρόλος- επιστημονική σπουδαιότητα - αγιότητα στον εκκλησιαστικό χώρο/ ενάρετη ζωή – αυθεντικοί συγγραφείς

 

 

Γ. Ενδεικτικά

Θέμα: Η Ποίηση σ’ όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής- αφορά την καθημερινότητα – οι ανθρώπινες καταστάσεις ως πηγή έμπνευσης.

Κειμενικοί δείκτες:

-          β΄ ενικό πρόσωπο (ερωταπόκριση και με τον εαυτό του και με τον αναγνώστη)

-          επαναλήψεις (π.χ. «πράγματα» : παραπέμπει στην απτή καθημερινότητα)

-          αντίθεση («πρώτη φορά» ≠ « χιλιοειπωμένα» «σάπισα» ≠ «σάπια απ’ την αρχή» , «τα προγραμμάτισες» ≠ «τα σχεδίασαν άλλοι» )

-          ποικιλία χρόνων (συνδυασμός χρονικών βαθμίδων)

-          μεταφορές …

(+ προσωπική γνώμη μαθητή)

 

Δ. Επικοινωνιακό πλαίσιο

-          Είδος κείμενου: διαδικτυακό άρθρο

-          Πομπός: μαθητής

-          Αποδέκτες: συμμαθητές & ευρύτερο κοινό

-          Κατάθεση απόψεων για την αναγνωστική εμπειρία των μαθητών (ο χρόνος που αφιερώνει, είδος αναγνωσμάτων, ανάδειξη αναγνωστικής ικανότητας, παράγοντες που περιορίζουν ή ενισχύουν την ανάγνωση)

-          Ρόλος της ανάγνωσης βιβλίων στη διαχείριση του προσωπικού χρόνου: (σύνδεση με άλλες σύγχρονες συνήθειες και δραστηριότητες – εσωτερική απομόνωση – ανάπτυξη αναγνωστικών αρετών και συνηθειών – κίνητρο για δημιουργική αξιοποίηση χρόνου με παραδείγματα – ερεθίσματα για κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο – οικοδόμηση κοσμοθεωρίας – πρότυπα – κινητοποίηση – ενσυναίσθηση- παρώθηση για αυτόνομη συγγραφική δραστηριότητα & δημιουργική γραφή – ένταξη στην καθημερινή ρουτίνα- ποιοτική διάσταση στον χρόνο

Αξιολογούνται θετικά η ποικιλία των ιδεών και, κυρίως, η επαρκής τεκμηρίωση

Λίγα λόγια για εμάς

Το Φροντιστήριο Ευτυχιάδου στη Νέα Ιωνία δεν είναι μέλος μιας απρόσωπης αλυσίδας επιχειρήσεων. Είναι μια καθαρά προσωπική επιχείρηση με ολιγομελή τμήματα και μαθητές που γνωρίζονται μεταξύ τους, όπως ταιριάζει στα δεδομένα της ελληνικής κοινωνίας και πραγματικότητας. Περισσότερα...

Προγράμματα σπουδών