ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2024 - ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2024

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ»

ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ  και ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΛ

Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται ότι κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.


Α1.

Τα οφέλη του "ταξιδεύειν":

  •           ανεκτίμητες εμπειρίες και αναμνήσεις
  • γνώσεις, μόρφωση (γνωστικά - πνευματικά οφέλη)
  • γαλήνη - ευχαρίστηση (ψυχικά - συναισθηματικά οφέλη)
  • αντιμετώπιση πλήξης και άγχους της καθημερινότητας
  • διεύρυνση σκέψης και αλλαγή τρόπου ζωής και νοοτροπίας

                                                                                                                                                                         ( 20 μονάδες) 

Β1.        1β  ,   2β  ,  3α  , 4α  , 5γ

                                                                                                                                                                          (15 μονάδες) 

Β2. α) Πρόθεση να αποδείξει και να πείσει σχετικά με την ιδιαίτερη σημασία των ταξιδιών για τον άνθρωπο (μονάδες 2)

          Προκειμένου να αποδείξει την πρόθεσή της, χρησιμοποιεί αιτιολόγηση (απαραίτητη η σύνδεση με το κείμενο) (μονάδες 3)

       β)

  • έτσι ώστε:  αποτέλεσμα
  • αν και: εναντίωση
  • ή : διάζευξη
  • καθώς και: προσθήκη
  • συμπερασματικά: συμπέρασμα/ αποτέλεσμα.                          (μονάδες 5)

                                                                                                                                                                    

-           Β3.

            προσωπικός / υποκειμενικός τόνος 

            ένταξη στο συλλογικό βίωμα 

            αποτύπωση προσωπικών εμπειριών 

            Τα παραπάνω υπηρετούνται από:  α΄ ενικό πρόσωπο  (πηγαίνω, συλλογίζουμαι, μου), α΄ πληθυντικό πρόσωπο (μπαίνουμε, φτάσαμε, μας), εικόνες, στοιχεία περιγραφής των βιωμένων εμπειριών. 

                                                                                                                                                                                                       ( 10 μονάδες) 

Γ1.  Το ταξίδι για το ποιητικό υποκείμενο  λειτουργεί ως μέσο απόδρασης/ διαφυγής / σωτηρίας/ αντιμετώπισης/ απομάκρυνσης από μια οδυνηρή και δυσβάστακτη  συναισθηματική κατάσταση (ματαίωση/ διάψευση  προσδοκιών) χωρίς αυτή απαραίτητα να συνδέεται με ερωτική  απογοήτευση.

-          Ενδεικτικοί κειμενικοί δείκτες

  • παρομοιώσεις : σα θηλιά , σα φίδι
  • μεταφορές: στην καρδιά με δαγκώνει, κόσμο τυφλό και βουβό.
  • επανάληψη: να τραβώ , να τραβώ
  • α΄ ενικό πρόσωπο 
  • β΄ ενικό πρόσωπο:  από σε (απεύθυνση)
  • εικόνες: πλατιά ερημιά, κλεισμένα τα σπίτια ...
  • ασύνδετο σχήμα: " πλατιά ερημιά, κλεισμένα τα σπίτια, τα τζάκια σβησμένα...ατέλειωτο, έρμο"
  • χρήση συμβόλων
  • σημεία στίξης
  • επιφώνημα   

                                                                                                                                                                                                               

                                                                                                                                                                                                                            ( 15 μονάδες) 

        Δ. Αναμένονται χαρακτηριστικά του κειμενικού είδους  (άρθρο)

              Επαρκούν 2 - 3 αιτιολογημένες θέσεις για κάθε ζητούμενο  ( 30 μονάδες)

-         

Οι  παραπάνω απαντήσεις είναι εντελώς ενδεικτικές. Αξιολογούνται θετικά:   η ποικιλία των ιδεών και, κυρίως, η επαρκής τεκμηρίωση  και η βιωματική προσέγγιση των ζητημάτων.

Λίγα λόγια για εμάς

Το Φροντιστήριο Ευτυχιάδου στη Νέα Ιωνία δεν είναι μέλος μιας απρόσωπης αλυσίδας επιχειρήσεων. Είναι μια καθαρά προσωπική επιχείρηση με ολιγομελή τμήματα και μαθητές που γνωρίζονται μεταξύ τους, όπως ταιριάζει στα δεδομένα της ελληνικής κοινωνίας και πραγματικότητας. Περισσότερα...

Προγράμματα σπουδών