ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

Α1.

΄    α. "Το κόμμα του Γ. Θεοτόκη ... Φιλελευθέρων" (1)

           "Συμφωνούσε ... μικροεισοδηματίες" (2)

            "Από το κίνημα ... Αντιβενιζελικών" (2)

      

β. "Οργανώθηκε Προσωρινή Κυβέρνησις ... Κ. Μάνο" (2)

         " Η κυβέρνηση προέβη ... Το Θέρισο" (3)

        γ. " Με βάση το άρθρο ... Κωνσταντινούπολη" (1)

         " Την αποτελούσαν ... Α΄Παγκόσμιο πόλεμο κρατών" (2)

         " με αρμοδιότητα ... ανταλλαξίμων" (2)

Α2.

       Ιδιαίτερη προσοχή στη βαθμολόγηση του Σωστού και του Λάθους

       α: Σ, β:Λ,  γ:Λ,  δ:Λ,  ε:Σ (2+2+2+2+2 =10)

 

Β1.

    Πρώτη εκδοχή, εάν οι μαθητές αναφέρουν χωριστά τους τρεις φορείς (2+2+3 =7) και χωριστά τις συνθήκες που βρήκαν οι πρόσφυγες, τότε "Οι περισσότεροι επέστρεψαν ... Ανατολική Θράκη"(3)

    "Οι συνθήκες ... βαλκανικές χώρες"(3)

     (3+3 =6)

    Δεύτερη εκδοχή, εάν οι μαθητές δώσουν την απάντηση σε συνεχές κείμενο.

    "Η επιστροφή ... ελληνικής κυβέρνησης" (3)

    "Η παλιννόστηση ... Ανατολική Θράκη" (4)

     "Οι συνθήκες  ... της προσφυγιάς"(6)

Β2.

     "Η αστική στέγαση ... 1920 και του 1930"(2+2+2 =6)

      "Πρόβλημα επίσης ... διάστημα" (2)

      "Οι περισσότεροι ... μικροκαταστηματάρχες" (2)

       "Άλλοι ... λιμανιών κ.ά.)" (2)

Γ1.

   α. "Αυτό που δεν ορίστηκε ... το 1875" (4)

      Πληροφορίες από πηγές: (Κείμενο Α) Εκλογική νοθεία του 1874, άρθρο του Χ. Τρικούπη, το οποίο αναφέρεται στην ευθύνη του βασιλιά, στην αποδοκιμασία όποιας άλλης εκδοχής -ευθύνη του λαού ή των κομμάτων , στο εθνικό δίλημμα    -υποταγή στην αυθαιρεσία ή στην επανάσταση-, στους ανίκανους πολιτικούς. (Κείμενο Β, πρόκειται για απόσπασμα από το λόγο του θρόνου). Ο βασιλιάς αναγνωρίζει τις προνομίες των βουλευτών, που απορρέουν από το Σύνταγμα. (4)

    (4+4 =8)

   β. 1. Η ρύθμιση για την επίλυση του προβλήματος "Η ιδέα ανήκε ... κυβερνήσεις πλειοψηφίας"(6)

       Πληροφορίες από πηγές:  (Κείμενο Α) Το συμπέρασμα της πολιτικής θέσης του Τρικούπη. (4)

       (6+4 =10)

       2. Οι συνέπειες στο κοινοβουλευτικό σύστημα "Ο βασιλιάς ... πολιτικού τοπίου"(4)

        Πληροφορίες από πηγές: (Κείμενο Β) Ο λόγος του θρόνου, στον οποίο ο βασιλιάς αναφέρει ότι θεωρεί απαραίτητο η κυβέρνηση του τόπου να έχει τη δεδηλωμένη εμπιστοσύνη της πλειονοψηφίας των αντιπροσώπων του Έθνους    (βουλευτών)  και ότι τούτο είναι προσόν για τηην αρμονική λειτουργία του πολιτεύματος (3)

       (4+3 =7)

Δ1.

   α. Οι στόχοι και το περιεχόμενο των ρυθμίσεων του 1870 -1871 "Η οριστική ... δημοσιονομικό αδιέξοδο" και "Σύμφωνα με τις σχετικές ... αρδευόμενα"(4). Οι στόχοι και το περιεχόμενο των ρυθμίσεων του 1917 "Το αποφασιστικό βήμα ... στον αγροτικό χώρο"(4)

    (4 +4 =8).

   Πληροφορίες από πηγές: (Κείμενο Α -Νομοθετικές ρυθμίσεις   Α. Κουμουνδούρου) Οικονομικοί στόχοι: αύξηση εσόδων κράτους, τραπεζών, εμπόρων, ενίσχυση μεγάλων καλλιεργειών και μικρομεσαίων κλήρων, νέες πηγές εσόδων από φόρους και δασμούς, επέκταση της επιχειρηματικότητας. Κοινωνικοί στόχοι:Παροχή αγροτεμαχίων σε ακτήμονες και μικροϊδιοκτήτες. Γενικότερα, οι στόχοι αποσκοπούν στην ανάπτυξη της γεωργίας και στην  εκβιομηχάνιση της χώρας (5)

   (Κείμενο Β -Νομοθετικές ρυθμίσεις Φιλελευθέρων) Ενίσχυση του εθνικού φρονήματος των χωρικών της Βόρειας Ελλάδας, οικειοθελής απαλλοτρίωση των τσιφλικιών γαιοκτημόνων, η οποία τελικά απέκτησε υποχρεωτικό χαρακτήρα. (2)

   (5 + 2 = 7)

   β. Η υλοποίηση των ρυθμίσεων του 1870 - 1871 "Οι στόχοι ήταν αντιφατικοί ... βαθμό" και " Από το 1870 ... της εθνικής αυτής ιδιοκτησίας" (4). Η υλοποίηση των ρυθμίσεων του 1917 " Με βάση αυτά τα νομοθετήματα ... καθεστώς μικροϊδιοκτησίας" (3)

   (4 + 3 = 7)

   Πληροφορίες από πηγές: (Κείμενο Γ) Στο κείμενο Γ, η υλοποίηση αναφέρεται στις ρυθμίσεις του 1917. Πρότυπο των απαλλοτριώσεων στη Βόρειο Ελλάδα αποτέλεσε η μικρή ιδιοκτησία και η οικογενειακή αγροτική εκμετάλλευση, η οποία συνέβαλε στη σταθεροποίηση της κρατικής εξουσίας και του πολιτεύματος. Η υλοποίηση ήταν αργοπορημένη, εφόσον άρχισε να υλοποιείται από το 1923. Η γη που διανεμήθηκε ανήκε κυρίως σε Τούρκους και Βουλγάρους, αλλά και σε Έλληνες μεγαλογαιοκτήμονες. (3)

  (7 +3 =10)

  Γενική παρατήρηση για τη βαθμολόγηση των θεμάτων Γ1 και Δ1.

  Εάν ο μαθητής δεν αξιοποιεί συνδυαστικά τις πηγές και εάν δεν αποδίδει το περιεχόμενο δημιουργικά, αλλά περιορίζεται σε στείρα αναπαραγωγή των πληροφοριών, τότε ο βαθμολογητής, κατά την κρίση του, να μειώσει τη μοριοδότηση των πηγών κατά μία  (1) ή δύο (2) μονάδες.

     

 

  

 

Λίγα λόγια για εμάς

Το Φροντιστήριο Ευτυχιάδου στη Νέα Ιωνία δεν είναι μέλος μιας απρόσωπης αλυσίδας επιχειρήσεων. Είναι μια καθαρά προσωπική επιχείρηση με ολιγομελή τμήματα και μαθητές που γνωρίζονται μεταξύ τους, όπως ταιριάζει στα δεδομένα της ελληνικής κοινωνίας και πραγματικότητας. Περισσότερα...

Προγράμματα σπουδών