Α. Αναφορά στο κειμενικό είδος και στο θεματικό κέντρο.
Τα βασικά σημεία είναι:
- Η διαπίστωση του πατέρα για την αλλαγή της συμπεριφοράς του παιδιού του.
- Η δυσαρέσκεια του παιδιού για τον υπερπροστατευτισμό του πατέρα. Η ανάγκη του για αξίες και πρότυπα.
- Σεβασμός και γνησιότητα στις κοινωνικές δράσεις και στις προσωπικές σχέσεις.
- Ειλικρίνεια και αξιοσύνη στην εργασία.
- Τελική παραίνεση: το ίδιο το παιδί να αποφασίσει για τη ζωή του.
Β1. Η αξιοσύνη, η συνέπεια, η υπευθυνότητα, η επιμονή και η πίστη στην εργασία, ανεξάρτητα από το αν είναι χειρωνακτική ή πνευματική, συντελεί στην ολοκλήρωση του ατόμου και συνεισφέρει στην πρόοδο του κοινωνικού συνόλου.
Β2. α) "Κάνει ψύχρα, πάρε το πανωφόρι σου" , "Μην πίνεις νερό ιδρωμένος".
β) όμως, αλλά, Ύστερα.
Β3. α) αρχίζεις = ξεκινάς
σπουδαιότεροι = σημαντικότεροι
ιδέες = απόψεις, αντιλήψεις, σκέψεις.
ωραία = όμορφη
μαραγκός = ξυλουργός
β) συχνά # σπάνια
καλύτεροι # χειρότεροι
ανώτερη # κατώτερη
απαρνιέσαι # αποδέχεσαι
άξιος # ανάξιος
Β4. α) - ύφος οικείας επιστολής
- συμβουλευτικός, παραινετικός τόνος
- αμεσότητα, οικειότητα: παραλήπτης το παιδί του
β) Ενδεικτικά:
... καθαρά και ξάστερα ...
... ανώδυνες συμβουλές ...
... αξία - πυξίδα ...
... τράβα το δρόμο σου και σβήσε με ...
Γ.
Τίτλος του άρθρου (3 μονάδες / 40)
Α΄ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:
- αμφισβήτηση του κύρους της γονεϊκής εξουσίας από τους νέους.
- υποτίμηση της προσωπικότητας του εφήβου και αυταρχισμός των γονέων.
- έλεγχος και υπερπροστασία.
- διδακτισμός εκ μέρους των γονέων.
- διαφωνίες ως προς τις επιλογές των εφήβων: ψυχαγωγία, διαχείριση ελεύθερου χρόνου, ενασχόληση με τις Νέες Τεχνολογίες, χρόνος που αφιερώνεται στις σχολικές υποχρεώσεις, επιλογή επαγγέλματος, παρέες - φίλοι - σχέσεις, αλκοόλ και κάπνισμα, εξωτερική εμφάνιση, αποχή από οικογενειακές δραστηριότητες κά.
Β΄ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:
- ανάγκη επαναπροσδιορισμού των σχέσεων στο οικογενειακό πλαίσιο
- δημοκρατικός τρόπος διαχείρισης διαφωνιών
- διάλογος, ανοιχτή επικοινωνία
- αμοιβαία κατανόηση, ενσυναίσθηση, υποχωρητικότητα
- κοινή συμφωνία για τα όρια
- αποφυγή αυστηρής κριτικής
- έμπρακτη εμπιστοσύνη και σεβασμός στην ταυτότητα που διαμορφώνει ο νέος
- κοινές δραστηριότητες
- συμβουλευτική ενημέρωση και υποστήριξη.