ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΔΙΟΡΘΩΤΕΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΓΕ.Λ.2017

  Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται ότι κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.

Α1. Δίνονται για το περιεχόμενο της περίληψης:

      α) το θεματικό κέντρο: ο ρόλος της επιστήμης και του επιστήμονα στη σύγχρονη εποχή

      β) οι θεματικοί άξονες του κειμένου:

        1) διαφοροποίηση της στόχευσης επιστήμης και τεχνολογίας (ο γνωσιακός προσανατολισμός της επιστήμης  και ο εργαλειακός χαρακτήρας της τεχνολογίας)  

        2) η διάψευση των προσδοκιών από την ανάπτυξη της επιστήμης και ο προβληματισμός σε σχέση με τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα της τεχνολογίας

        3) παράθεση προβλημάτων της σύγχρονης εποχής και η ανάγκη επαγρύπνησης του επιστήμονα για τη διαφύλαξη του κοινωνικού ρόλου της επιστήμης

        4) η αδυναμία των σύγχρονων επιστημόνων να ελέγξουν τον τρόπο χρήσης των επιτευγμάτων τους  και

        5) τα ηθικά εφόδια του επιστήμονα.

 

Β1.  α) Λ ,   β) Λ ,   γ) Σ ,  δ) Σ  ,  ε) Σ

Β2.  α)  αίτιο - αποτέλεσμα (η επιστήμη  ... ανοίγει νέους ορίζοντες), Σύγκριση - αντίθεση (τεχνολογία # επιστήμη   "ενώ"), αιτιολόγηση (διότι), παράδειγμα (άποψη του Αϊνστάιν) , ορισμός.

       β) βέβαια: έμφαση, επιβεβαίωση

          εάν: (προ)ϋπόθεση

          όμως: (αντίθεση)

          για τούτο: αιτιολόγηση / αποτέλεσμα

          δηλαδή: επεξήγηση

Β3. α) αέναος: διαρκής, διηνεκής, συνεχής, αδιάλειπτος

          προσηλωμένη: αφοσιωμένη, επικεντρωμένη, στοχευμένη, προσκολλημένη, συγκεντρωμένη

          εγείρουν: αίρουν, προκαλούν, δημιουργούν

          αλλοτριώνουν: υπονομεύουν, παρακωλύουν, παρεμποδίζουν, αποξενώνουν, αλλοιώνουν, διαστρεβλώνουν, φθείρουν, καταστρέφουν

          καταστρεπτικό: ολέθριο, μοιραίο, επιζήμιο

       β) συγκεκριμένο # αφηρημένο

           βελτίωσε # χειροτέρευσε, επιδείνωσε, υποβίβασε, υποβάθμισε

           ευθύνη # ανευθυνότητα, δικαίωμα

           υλική  # άυλη , πνευματική

           ελευθερία # ανελευθερία, υποδούλωση, χειραγώγηση, ποδηγέτηση

Β4. α) ασύνδετο σχήμα: δραματοποίηση - (προκαλεί) συναισθηματική φόρτιση στον αναγνώστη - δηλώνει ένταση, καταιγισμό προβλημάτων - συμβάλλει στην παραστατικότητα - ενισχύει τη ζωντάνια και την αμεσότητα του κειμένου.

      β) ρητορικό ερώτημα: προβληματίζει, αφυπνίζει, ευαισθητοποιεί τον αναγνώστη. Το κείμενο κερδίζει σε δραματικότητα (συμμετοχή του δέκτη, νοερός διάλογος) και αποκτά υφολογική ποικιλία.

 

          

       

   

 

 

Λίγα λόγια για εμάς

Το Φροντιστήριο Ευτυχιάδου στη Νέα Ιωνία δεν είναι μέλος μιας απρόσωπης αλυσίδας επιχειρήσεων. Είναι μια καθαρά προσωπική επιχείρηση με ολιγομελή τμήματα και μαθητές που γνωρίζονται μεταξύ τους, όπως ταιριάζει στα δεδομένα της ελληνικής κοινωνίας και πραγματικότητας. Περισσότερα...

Προγράμματα σπουδών