ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ - ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΕΛ 2025

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2025

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ»

ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ και ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται ότι κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή. 

 

 

ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Α1.   α)   1. α

                      2. β

                      3. β        (μονάδες  3 Χ 2 = 6)

Α1.   β)   "παρ' ἥν": ὁδόν  ὑπέρ ὧν":  παραφράγματα      (μονάδες  2 Χ 2 = 4)

 

Β1.   Αξιοποίηση  σχολίων  σχολικού  βιβλίου   σελ.82 "ἀπεικάζω" (μονάδες 3), "παιδεία καί ἀπαιδευσία" (μονάδες 3) και σύνδεσή τους με την κατάσταση των δεσμωτών όπως αυτή περιγράφεται στο κείμενο (μονάδες 4). 

 

Β2. 

Ομοιότητες: Διαφορές:
  •  εγκλωβισμός  των ανθρώπων
  • Πλάτωνας: οι αισθήσεις παραπλανούν, Όργουελ:οι αισθήσεις αποτελούν πηγή αλήθειας.
  •  ψευδής πραγματικότητα 
  • Όργουελ: Ο υλικός (αισθητός) κόσμος αντιμετωπίζεται ως αληθινός. Πλάτωνας:Ο αισθητός κόσμος  είναι ψεύτικος.
  • πολίτες που αγνοούν (έμμεση αναφορά) κ.ά.
  • Οι δεσμώτες του Πλάτωνα είναι παθητικοί-συμβιβασμένοι, ενώ ο Γουίνστον (Όργουελ) επιχειρεί να ελευθερωθεί.
 
  • Στον Όργουελ ο Γουίνστον συνειδητοποιεί την πραγματικότητα, οι δεσμώτες στον Πλάτωνα όχι. κ.ά.

Αρκεί η αναφορά σε μία ομοιότητα και μία διαφορά.

 

 

Χωρία που μπορούν να αξιοποιηθούν:  

Πλάτωνας:

  • " Ἰδέ γάρ... περιάγειν"
  • "φῶς... δεικνύασιν"
  • τούς γάρ τοιούτους... προσπιπτούσας;"
  • "Εἰ οὖν διαλέγεσθαι ...  ὁρῷεν;"

Όργουελ:

  • "Στο τέλος, το Κόμμα... κοινή λογική."
  • "Το Κόμμα σού έλεγε... ματιών σου."
  • "Ο υλικός κόσμος υπάρχει... το κέντρο της γης"
  • "Με την αίσθηση... ακολουθούν"
 

 

   

                                                                          (μονάδες 2  Χ 5 =10)

   

Β3.    1. οισοφάγος  2. φόρος  3. φορέματα  4. φέρσιμο   5. φερέφωνο   (μονάδες  5Χ 2 = 10)

 

Β4.    1. Λάθος  , 2. Λάθος,   3. Σωστό  , 4. Σωστό  , 5. Λάθος (μονάδες  5 Χ 2 = 10)

 

Γ1. Ενδεικτική μετάφραση

  Και συχνά γυρνούσε και κοιτούσε τον εαυτό της και είχε τον νου της αν και κάποιος άλλος τη χαζεύει, ενώ πολλές φορές έριχνε τη ματιά της στη σκιά της. Μόλις άρχιζαν να φτάνουν πιο κοντά στον Ηρακλή, εκείνη η οποία αναφέρθηκε στην αρχή συνέχιζε να βαδίζει με τον ίδιο ρυθμό, ενώ η άλλη, επειδή ήθελε να φτάσει πρώτη, έτρεξε προς τον Ηρακλή και του είπε:"Σε βλέπω, Ηρακλή, να μην ξέρεις ποιον δρόμο να πάρεις στη ζωή σου. Αν λοιπόν με διαλέξεις και με κάνεις φίλη, θα σε οδηγήσω στον δρόμο της απόλυτης ηδονής και ραστώνης και δεν θα υπάρξει απόλαυση την οποία δεν θα γευθείς, και θα ζεις για μια ζωή χωρίς να δοκιμάσεις τα ζόρια."    (μονάδες 20)

 

Γ2.

       

Αρετή: Κακία:
  • ευπρέπεια
  • αρχοντική φύση  (χαρακτηριστικά ελεύθερου ανθρώπου)
  • καθαρότητα/αγνότητα
  • σεμνότητα, σωφροσύνη
  • ντυμένη στα λευκά 

 

  • χυμώδης
  • επιτηδευμένη
  • στητή
  • με βλέμμα επίμονο
  • ντυμένη με διάφανο ένδυμα 

                                                                                                             (μονάδες   2Χ 5 =  10)  

 

Γ3α.     γυναικός, φύσεως, σώματος, καθαρότητος   (μονάδες  4 Χ 1 = 4)

Γ3β.   φάνηθι, μειζόνων, ὀψομένη, ἐπεσκόπει, ἀγάγωμεν, οὐδεμιᾷ .  (μονάδες  6 Χ 1 = 6)

 

Γ4α.

«ἰδεῖν» → απαρέμφατο της αναφοράς από  το "εὐπρεπῆ"

«τῆς  φύσεως» → γενική συγκριτική από  το "ὀρθοτέραν"

«τῷ Ἡρακλεῖ » → αντικείμενο στο  "προσδραμεῖν"

«ἀποροῦντα» → κατηγορηματική  μετοχή που εξαρτάται από το ρήμα αιθήσεως "ὁρῶ"  (με υποκείμενο το "σε") 

«φίλην» → κατηγορούμενο του αντικειμένου  "ἐμέ"

«τῶν χαλεπῶν » → γενική αντικειμενική   στο  "ἄπειρος". (μονάδες  6 Χ 1 =6 )

 

Γ4β.    " εἴ τις... θεᾶται":  δευτερεύουσα ονοματική πλάγια ερωτηματική πρόταση, ολικής άγνοιας (μονομελής) που εκφέρεται με οριστική (θεᾶται) γιατί δηλώνει το πραγματικό και λειτουργεί ως αντικείμενο στο απαρέμφατο "ἐπισκοπεῖν" (μονάδες  4 Χ 1 =4 )

Λίγα λόγια για εμάς

Το Φροντιστήριο Ευτυχιάδου στη Νέα Ιωνία δεν είναι μέλος μιας απρόσωπης αλυσίδας επιχειρήσεων. Είναι μια καθαρά προσωπική επιχείρηση με ολιγομελή τμήματα και μαθητές που γνωρίζονται μεταξύ τους, όπως ταιριάζει στα δεδομένα της ελληνικής κοινωνίας και πραγματικότητας. Περισσότερα...

Προγράμματα σπουδών