ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ - ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΕΛ 2024

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ  ΛΥΚΕΙΩΝ 2024

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ»

ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ και ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται ότι κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή. 


ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Α1.   α)   1. Λάθος    "ἵνα μή  κατά πόλεις ... διωρισμένοι δικαίοις"

                      2. Σωστό    "ὥσπερ ἀγέλης συννόμου νόμῳ κοινῷ συντρεφομένης"

                      3. Λάθος  "Οὐ γάρ, ὡς Ἀριστοτέλης ... ὑπούλων τὴν ἡγεμονίαν"

                      4. Σωστό  "οὓς τῷ λόγῳ μὴ συνῆγε τοῖς ὅπλοις βιαζόμενος"

                      5. Λάθος  "προσέταξεν ...  τοὺς πονηρούς"

 

                                                                                                                                                    (μονάδες  5 Χ 2 = 10)

         

Β1.  -  (κοινός, θεόθεν ) ἁρμοστής  και διαλλακτής

        -Αναμένεται οι μαθητές να αξιοποιήσουν τη δοθείσα περίοδο λόγου  και τα σχόλια του σχολικού βιβλίου  πατρίς και οἰκουμένη.   (μονάδες 10)

Β2. 

       

Πλούταρχος: Μάρκος Αυρήλιος:
  • "πάντας ἀνθρώπους ἡγώμεθα δημότας καὶ πολίτας"
  • "εἷς δὲ βίος ᾖ καὶ κόσμος, ὥσπερ ἀγέλης συννόμου"
  • "νόμῳ κοινῷ συντρεφομένης"
  • "Είμαι μέρος ενός συνόλου που υπακούει σε φυσικούς νόμους". και "με συνδέει μια συγγένεια με τα ομοειδή μέρη"
  • "ὥσπερ ὄναρ ἢ εἴδωλον εὐνομίας φιλοσόφου" και σχόλιο βιβλίου:εὐνομία και πολιτεία
  • "δεν θα πράξω τίποτε το ακοινώνητο κι ακόμη περισσότερο, θα κατευθύνω κάθε μου παρόρμηση προς το κοινωνικό συμφέρον"

                                                                                                                           (μονάδες 10)

   

Β3.   1.  ένταση , 2. προαιρετική ,   3. κράση ,  4. πληθυσμού  , 5. χρήσης.   (μονάδες  5Χ 2 = 10)

 

Β4.    1 γ , 2 α,   3 β , 4 α , 5 α      (μονάδες  5 Χ 2 = 10)

 

Γ1. Ενδεικτική μετάφραση

 Οι αρχηγοί  στη Σάμο και κυρίως ο Θρασύβουλος, ο οποίος είχε πάντοτε την ίδια άποψη, όταν άλλαξε την πολιτική κατάσταση, για να επαναφέρει τον Αλκιβιάδη, στο τέλος έπεισε το πλήθος των στρατιωτών μέσα από συνέλευση και, όταν αυτοί ψήφισαν για τον Αλκιβιάδη επιστροφή  από την εξορία και αμνηστία, πήγε με πλοίο στον Τισσαφέρνη και έφερε πίσω στη Σάμο τον Αλκιβιάδη, επειδή πίστευε ότι η μόνη οδός για τη σωτηρία τους  ήταν να τους αποσπάσει ο Αλκιβιάδης τον Τισσαφέρνη από τους Πελοποννησίους.  (μονάδες 20)

 

Γ2. Για την απάντηση να αξιοποιηθούν τα παρακάτω χωρία:

  •          ἵνα οἵ τε οἴκοι τὴν ὀλιγαρχίαν ἔχοντες φοβοῖντο αὐτὸν 
  • καὶ μᾶλλον αἱ ξυνωμοσίαι διαλυθεῖεν 
  • καὶ οἱ ἐν τῇ Σάμῳ τιμιώτερόν τε αὐτὸν ἄγοιεν 
  • καὶ αὐτοὶ ἐπὶ πλέον θαρσοῖεν,
  • οἵ τε πολέμιοι τῷ Τισσαφέρνει ὡς μάλιστα διαβάλλοιντο καὶ [ἀπὸ] τῶν ὑπαρχουσῶν ἐλπίδων ἐκπίπτοιεν

        

                                                                                                                                                             (μονάδες   5 Χ  2  = 10 )  

 Γ3.α.     τοῖς πλήθεσι , ἰδιωτέραν/ἰδιαιτέραν , πλεῖστα, ὑμᾶς αὐτάς, τῶν ὑπαρχόντων, τῇ  ἐλπίδι           (μονάδες  6 Χ 1 = 6)

 Γ3. β. πέπεικε, ἐψηφισμένων, πεπλευκώς, καταγήοχε(ν)/κατῆχε(ν)  (μονάδες  4 Χ 1 = 4) 

          Στις παρατηρήσεις Γ3. α. και Γ3. β. στους διπλούς τύπους αρκεί ο ένας.

 

Γ4.α.

«τά πράγματα» →  αντικείμενο στο "μετέστησε" 

«ἄδειαν» →   αντικείμενο  στη μετοχή  "ψηφισαμένων"

«ὡς τόν  Τισσαφέρνην » → εμπρόθετος προσδιορισμός της κατεύθυνσης σε πρόσωπο στο   "πλεύσας"

«ἐκκλησίας» → υποκείμενο στη μετοχή  "γενομένης"

«τῶν μελλόντων» → επιθετική μετοχή    ως γενική αντικειμενική στο "ἐλπίδας"

«οἴκοι» → επιρρηματικός προσδιορισμός στάσης σε τόπο στη μετοχή  "ἔχοντες"

«τῷ Τισσαφέρνει » →  δοτική αντικειμενική στο  "πολέμιοι".                                                              (μονάδες  7 Χ 1  =7 )

 

Γ4. β.    " πλεύσας: επιρρηματική χρονική μετοχή,  συνημμένη στο εννοούμενο υποκείμενο του ρήματος κατῆγεν Θρασύβουλος. "Ἐπεί /Ἐπειδή   Θρασύβουλος ἔπλευσε ὡς τόν Τισσαφέρνην" (μονάδες  3 Χ 1 =3 )

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2024 - ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2024

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ»

ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ  και ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΛ

Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δίνονται οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις των θεμάτων και υπενθυμίζεται ότι κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.


Α1.

Τα οφέλη του "ταξιδεύειν":

  •           ανεκτίμητες εμπειρίες και αναμνήσεις
  • γνώσεις, μόρφωση (γνωστικά - πνευματικά οφέλη)
  • γαλήνη - ευχαρίστηση (ψυχικά - συναισθηματικά οφέλη)
  • αντιμετώπιση πλήξης και άγχους της καθημερινότητας
  • διεύρυνση σκέψης και αλλαγή τρόπου ζωής και νοοτροπίας

                                                                                                                                                                         ( 20 μονάδες) 

Β1.        1β  ,   2β  ,  3α  , 4α  , 5γ

                                                                                                                                                                          (15 μονάδες) 

Β2. α) Πρόθεση να αποδείξει και να πείσει σχετικά με την ιδιαίτερη σημασία των ταξιδιών για τον άνθρωπο (μονάδες 2)

          Προκειμένου να αποδείξει την πρόθεσή της, χρησιμοποιεί αιτιολόγηση (απαραίτητη η σύνδεση με το κείμενο) (μονάδες 3)

       β)

  • έτσι ώστε:  αποτέλεσμα
  • αν και: εναντίωση
  • ή : διάζευξη
  • καθώς και: προσθήκη
  • συμπερασματικά: συμπέρασμα/ αποτέλεσμα.                          (μονάδες 5)

                                                                                                                                                                    

-           Β3.

            προσωπικός / υποκειμενικός τόνος 

            ένταξη στο συλλογικό βίωμα 

            αποτύπωση προσωπικών εμπειριών 

            Τα παραπάνω υπηρετούνται από:  α΄ ενικό πρόσωπο  (πηγαίνω, συλλογίζουμαι, μου), α΄ πληθυντικό πρόσωπο (μπαίνουμε, φτάσαμε, μας), εικόνες, στοιχεία περιγραφής των βιωμένων εμπειριών. 

                                                                                                                                                                                                       ( 10 μονάδες) 

Γ1.  Το ταξίδι για το ποιητικό υποκείμενο  λειτουργεί ως μέσο απόδρασης/ διαφυγής / σωτηρίας/ αντιμετώπισης/ απομάκρυνσης από μια οδυνηρή και δυσβάστακτη  συναισθηματική κατάσταση (ματαίωση/ διάψευση  προσδοκιών) χωρίς αυτή απαραίτητα να συνδέεται με ερωτική  απογοήτευση.

-          Ενδεικτικοί κειμενικοί δείκτες

  • παρομοιώσεις : σα θηλιά , σα φίδι
  • μεταφορές: στην καρδιά με δαγκώνει, κόσμο τυφλό και βουβό.
  • επανάληψη: να τραβώ , να τραβώ
  • α΄ ενικό πρόσωπο 
  • β΄ ενικό πρόσωπο:  από σε (απεύθυνση)
  • εικόνες: πλατιά ερημιά, κλεισμένα τα σπίτια ...
  • ασύνδετο σχήμα: " πλατιά ερημιά, κλεισμένα τα σπίτια, τα τζάκια σβησμένα...ατέλειωτο, έρμο"
  • χρήση συμβόλων
  • σημεία στίξης
  • επιφώνημα   

                                                                                                                                                                                                               

                                                                                                                                                                                                                            ( 15 μονάδες) 

        Δ. Αναμένονται χαρακτηριστικά του κειμενικού είδους  (άρθρο)

              Επαρκούν 2 - 3 αιτιολογημένες θέσεις για κάθε ζητούμενο  ( 30 μονάδες)

-         

Οι  παραπάνω απαντήσεις είναι εντελώς ενδεικτικές. Αξιολογούνται θετικά:   η ποικιλία των ιδεών και, κυρίως, η επαρκής τεκμηρίωση  και η βιωματική προσέγγιση των ζητημάτων.

ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ 2024 - ΠΟΤΕ ΠΡΟΑΓΕΤΑΙ Ο ΜΑΘΗΤΗΣ

Γραπτές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις

1. Οι γραπτές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις στα μαθήματα της Ομάδας Α ́ [1) Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Γλωσσική Διδασκαλία και Νεοελληνική Λογοτεχνία), 2) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση) , 3) Μαθηματικά, 4) Φυσική, 5) Ιστορία 6) Αγγλικά και 7) Βιολογία ] διεξάγονται σε εξεταστική περίοδο που διαρκεί από την 3η έως την 17η Ιουνίου.

ΟΙ 8 ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ Ε.Ο.Δ.Υ. ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Ανακοίνωση με οκτώ συστάσεις  προς μαθητές κι εκπαιδευτικούς, για το άνοιγμα των σχολείων τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου, εξέδωσε  ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας , με στόχο τη μείωση του κινδύνου μετάδοσης λοιμώξεων.

Για να μειωθεί ο κίνδυνος μετάδοσης των λοιμώξεων του αναπνευστικού (λοιμώξεις από τον ιό SARS-CoV-2, γρίπη κ.α.) στο σχολικό περιβάλλον συστήνεται η τήρηση βασικών μέτρων από καθηγητές, μαθητές και λοιπό προσωπικό:

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΤΥΧΟΝΤΩΝ ΣΤΑ Α.Ε.Ι.- ΠΑΡΑΤΑΣΗ

Ηλεκτρονική εγγραφή επιτυχόντων στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση

   Ξεκινά η εγγραφή των επιτυχόντων των Πανελλαδικών Εξετάσεων έτους 2023 και της ειδικής κατηγορίας των πασχόντων από σοβαρές παθήσεις στις Σχολές και τα Τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία θα πραγματοποιηθεί ηλεκτρονικά, κατά το διάστημα από Πέμπτη 31 Αυγούστου 2023 έως και Τετάρτη  20  Σεπτεμβρίου 2023. 

Λίγα λόγια για εμάς

Το Φροντιστήριο Ευτυχιάδου στη Νέα Ιωνία δεν είναι μέλος μιας απρόσωπης αλυσίδας επιχειρήσεων. Είναι μια καθαρά προσωπική επιχείρηση με ολιγομελή τμήματα και μαθητές που γνωρίζονται μεταξύ τους, όπως ταιριάζει στα δεδομένα της ελληνικής κοινωνίας και πραγματικότητας. Περισσότερα...

Προγράμματα σπουδών